Για ένα δημιουργικό μυαλό: Ταξιδέψτε!

Αρβύλα Στιλέτο

Πώς οι ταξιδιωτικές εμπειρίες μπορούν να ανοίξουν το μυαλό σε νέους τρόπους σκέψης.

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να αποκτηθούν από τα ταξίδια: νέοι φίλοι, νέες εμπειρίες, νέες ιστορίες.

Αλλά ζώντας σε άλλη χώρα μπορεί να έρθει με ένα λιγότερο αξιοσημείωτο όφελος, επίσης: Μερικοί επιστήμονες λένε ότι μπορεί επίσης να σας κάνει πιο δημιουργικούς.

Οι συγγραφείς και οι στοχαστές  από καιρό αισθάνονται τα δημιουργικά οφέλη των διεθνών ταξιδιών. Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, για παράδειγμα, πήρε έμπνευση για μεγάλο μέρος της δουλειάς του από την εποχή του στην Ισπανία και τη Γαλλία. Ο Aldous Huxley, ο συγγραφέας του Brave New World, μετακόμισε από το Ηνωμένο Βασίλειο στις Η.Π.Α. στις δεκαετίες του ’40 για να επεκταθεί στο σενάριο. Ο Mark Twain, ο οποίος ταξίδεψε στις ακτές της Μεσογείου το 1869, έγραψε στο οδοιπορικό του “Innocents Abroad” ότι το ταξίδι είναι “θανατηφόρο σε προκαταλήψεις, φανατισμό και στενό μυαλό”.

Τα τελευταία χρόνια, οι ψυχολόγοι και οι νευροεπιστήμονες έχουν αρχίσει να εξετάζουν πιο προσεκτικά αυτό που πολλοί άνθρωποι έχουν μάθει ήδη : ότι ο χρόνος που ξοδεύετε σε ένα ταξίδι μπορεί να έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τη διανοητική αλλαγή. Γενικά, η δημιουργικότητα σχετίζεται με τη νευροπλαστικότητα ή με τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος λειτουργεί ενσύρματα. Τα νευρικά μονοπάτια επηρεάζονται από το περιβάλλον και τη συνήθεια, που σημαίνει ότι είναι επίσης ευαίσθητα στην αλλαγή: Νέοι ήχοι, μυρωδιές, γλώσσα, γεύσεις, αισθήσεις και αξιοθέατα πυροδοτούν διαφορετικές συνάψεις στον εγκέφαλο και μπορεί να έχουν τη δυνατότητα να αναζωογονήσουν το μυαλό.

«Οι ξένες εμπειρίες αυξάνουν τόσο τη γνωστική ευελιξία όσο και το βάθος και την ενσωμάτωση της σκέψης, την ικανότητα να δημιουργούν βαθιές συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών μορφών» λέει ο Adam Galinsky, καθηγητής στο Columbia Business School και συγγραφέας πολυάριθμων μελετών σχετικά με τη σχέση δημιουργικότητας και διεθνών ταξιδιών. Η γνωστική ευελιξία είναι η ικανότητα του μυαλού να μεταπηδά ανάμεσα σε διαφορετικές ιδέες, ένα βασικό στοιχείο της δημιουργικότητας. Αλλά δεν είναι μόνο το να είσαι στο εξωτερικό, ο Galinsky λέει: “Η βασική, κρίσιμη διαδικασία είναι η πολυπολιτισμική δέσμευση, η εμβάπτιση και η προσαρμογή. Κάποιος που ζει στο εξωτερικό και δεν ασχολείται με την τοπική κουλτούρα, πιθανότατα θα έχει λιγότερη δημιουργική ώθηση από κάποιον που ταξιδεύει στο εξωτερικό και ασχολείται πραγματικά με το τοπικό περιβάλλον. “Με άλλα λόγια, η μετάβαση στο Κανκούν για μια εβδομάδα, να μην κάνετε ένα πρόσωπο πιο δημιουργικό. Αλλά να πάτε στο Κανκούν και να ζήσετε με τους ντόπιους ψαράδες.

Στην τελευταία μελέτη του Galinsky, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα στην Ακαδημία Διοικητικής Εφημερίδας, ο ίδιος και τρεις άλλοι ερευνητές εξέτασαν τις εμπειρίες των δημιουργικών διευθυντών 270 πολυτελών κατοικιών μόδας. Με το γκρουπ της 11ης χρονιάς, ο Γκάλινσκι και η ομάδα του αναζητούσαν συνδέσμους μεταξύ της δημιουργικής εμπειρίας των δημιουργών που δούλευαν στο εξωτερικό και των «δημιουργικών καινοτομιών» των οίκων μόδας ή του βαθμού στον οποίο τα τελικά, χρήσιμο από την άποψη του εξωτερικού κοινού. “Το επίπεδο δημιουργικότητας ενός συγκεκριμένου προϊόντος αξιολογήθηκε από μια ομάδα δημοσιογράφων και ανεξάρτητων αγοραστών. Οι ερευνητές βρήκαν σαφή συσχέτιση μεταξύ του χρόνου που πέρασε στο εξωτερικό και της δημιουργικής παραγωγής: Οι μάρκες των οποίων οι δημιουργικοί διευθυντές είχαν ζήσει και δούλευαν σε άλλες χώρες παρήγαγαν πιο σταθερά δημιουργικές γραμμές μόδας από εκείνες των οποίων οι διευθυντές δεν είχαν.
Στην τελευταία μελέτη του Galinsky, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα στην Ακαδημία Διοικητικής Εφημερίδας, ο ίδιος και τρεις άλλοι ερευνητές εξέτασαν τις εμπειρίες των δημιουργικών διευθυντών 270 πολυτελών κατοικιών μόδας. Με το γκρουπ της 11ης χρονιάς, ο Γκάλινσκι και η ομάδα του αναζητούσαν συνδέσμους μεταξύ της δημιουργικής εμπειρίας των δημιουργών που δούλευαν στο εξωτερικό και των «δημιουργικών καινοτομιών» των οίκων μόδας ή του βαθμού στον οποίο τα τελικά, χρήσιμο από την άποψη του εξωτερικού κοινού. “Το επίπεδο δημιουργικότητας ενός συγκεκριμένου προϊόντος αξιολογήθηκε από μια ομάδα δημοσιογράφων και ανεξάρτητων αγοραστών. Οι ερευνητές βρήκαν σαφή συσχέτιση μεταξύ του χρόνου που πέρασε στο εξωτερικό και της δημιουργικής παραγωγής: Οι μάρκες των οποίων οι δημιουργικοί διευθυντές είχαν ζήσει και δούλευαν σε άλλες χώρες παρήγαγαν πιο σταθερά δημιουργικές γραμμές μόδας από εκείνες των οποίων οι διευθυντές δεν είχαν.
Η πολιτισμική απόσταση, ή πόσο διαφορετική είναι μια ξένη κουλτούρα από την ίδια που ζει ο καθένας, μπορεί επίσης να διαδραματίσει κάποιο ρόλο: Παραδόξως, ο Galinsky και οι συνάδελφοί του διαπίστωσαν ότι η διαβίωση σε κάποιο σημείο με μεγαλύτερη πολιτισμική απόσταση συχνά συνδέεται με χαμηλότερη δημιουργικότητα από ότι ζει σε μια πιο οικεία κουλτούρα. Ο λόγος για τον οποίο υποτίθεται ότι ήταν ότι μια ιδιαίτερα διαφορετική κουλτούρα μπορεί να έρθει με έναν μεγαλύτερο παράγοντα εκφοβισμού, ο οποίος μπορεί να αποθαρρύνει τους ανθρώπους από το να βυθιστούν σε αυτό – και καμία εμβάπτιση, εξήγησε, δεν θα μπορούσε να σημαίνει καμία από τις γνωσιακές αλλαγές που συνδέονται με τη διαβίωση άλλη χώρα.
Facebook Comments
Χρυσάνθη Καραδεμιρτζόγλου

Γεννημένη στο μικρό Μόντε Κάρλο της Ελλάδος (Καβάλα). Πιστεύω και μη, ότι έρχεται στο δρόμο μου το εξετάζω λεπτομερώς. Σκορπιός με ωροσκόπο Υδροχόο (άσχετο αλλά συγκεκριμένο) δεν πιστεύω στην τύχη.