Τι να σημαίνει μαθαίνω Ιστορία;

Ιστοριοτρόπως
Στείλε μπιλιετάκι
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

 

 

Γράφει η Κυριακή Αδάλιαλη

Το παρελθόν πάντα θα μας ασκεί μια διαρκή γοητεία και θα θέλουμε να μάθουμε πως φτάσαμε ως εδώ. Ενδιαφερόμαστε για το παρελθόν γιατί θέλουμε να μάθουμε για τις ρίζες μας ή γιατί μπορεί ίσως να μας εξηγήσει πως αναπτύσσετε ο κόσμος γύρω μας, ακόμη και την διαφορετικότητα των ανθρώπων. Οι αιτίες είναι πολλές.

Όμως τι σημαίνει πραγματικά η μάθηση της ιστορίας;

Η διδασκαλία της ιστορίας πάντα αποτελούσε ένα πεδίο αντιπαραθέσεων σε πολλά επίπεδα.Όταν διδάσκουμε ιστορία στο σχολείο επιλέγουμε κάποιο συγκεκριμένο περιεχόμενο και αποκλείουμε κάποιο άλλο.Το ίδιο συμβαίνει και για τα βιβλία. Διαλέγουμε διάφορες προοπτικές και αποκλείουμε κάποιες άλλες. Η ιστορία που επιλέγουμε να διδάξουμε αλλά και να μάθουμε είναι πάντα η αντανάκλαση των παραδοχών της κοινωνίας που ζούμε σήμερα.

Είναι σαφές ότι η γνώση του παρελθόντος δεν είναι ποτέ μια απλή γνώση για το <<πότε συνέβησαν τα γεγονότα>>.Εάν οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν είναι σε θέση να εξηγήσουν τις αιτίες των γεγονότων, δεν θα μπορούν να αντιληφθούν σε βάθος και τα πραγματικά γεγονότα. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να θεμελιώσουν μια σχέση με το παρελθόν , η οποία να μπορεί βοηθήσει τους μαθητές να δώσουν νόημα στα βιώματα άλλων ανθρώπων  που έζησαν σε άλλα κοινωνικά πλαίσια. Να τους βοηθήσει να καταλάβουν τα λάθη των προηγούμενων γενεών και να προσπαθήσουν να τα αποφύγουν.
Ακόμη, οφείλουν να δημιουργήσουν μια καλύτερη διαδικασία για την ιστορική έρευνα, ώστε να είναι πιο εύκολο να συσχετιστεί η προσωπική εμπειρία των νεώτερων γενεών με αυτήν.Να μπορούν να δώσουν δικές τους ερμηνείες, δηλαδή να καταλάβουν και να αναπτύξουν νέους τρόπους σκέψης, βασισμένους σε νέες οπτικές. Ως αποτέλεσμα θα γίνει ευκολότερα κατανοητό το παρελθόν για τα παιδιά.

Ο ρόλος του ιστορικού ως ρόλος του εκπαιδευτικού μπορεί να γίνει ακόμη πιο πληθωρικός και να βοηθήσει στην υποστήριξη της σκέψης των μαθητών. Διαβιβάζουν μηνύματα από μία γενιά στην επόμενη , με νόημα και σαφήνεια, ώστε και οι ίδιοι να συγκροτήσουν τις δικές τους εικόνες για το παρελθόν.

Γιατί το να ειπωθεί η αλήθεια, πάντα είναι μια συλλογική προσπάθεια, αρκεί να δοθούν τα κατάλληλα εργαλεία.
Με λίγα λόγια βλέπουμε πόσο σημαντικό είναι το να μαθαίνουμε ιστορία και ο ρόλος του εκπαιδευτικού-ιστορικού για την κατανόηση της. Πάντα ο άνθρωπος θα ενδιαφέρεται για το παρελθόν του….. και πάντα η διδασκαλία της ιστορίας θα σημαίνει πολλά για το μέλλον των κοινωνιών.

Facebook Comments
Κυριακή Αδάλιαλη

Γεννήθηκε στην Καβάλα κάποια μερικά χρόνια πριν. Σπούδασε Ιστορικός στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Ζει και εργάζεται στην γενέτειρα πόλη της.

  •  
    3
    Shares
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •